Ești producător de handmade? – strategii de marketing

   “Marketingul este până la urmă știința de a face clientul să ia decizii emoționale în momente speciale.”

Toți vânzătorii sau producătorii de handmade vor sa aibă succes la târguri, expoziții și chiar on-line.

Iată câteva strategii care pot să-ți ușureze vânzarea, atât on-line cât și off-line.

  1. Fii diferit !

Știu că faci lucruri frumoase, unicat, colorate, muncite cu mâna. Dar mai sunt 4 prietene care fac lucruri handmade, 5-6 cunoștințe care fac la fel și încă 3 rude care fac și ele lucruri de mână. Unele chiar super-mișto.

Dacă tu crezi și ți se zice că faci lucruri frumoase și bune, cu siguranța că chiar așa este. Dar nu este îndeajuns.

Dacă te duci în centrul Bucureștiului înainte de Craciun sau de 1 Martie sau la Festivalul Medieval de la Sighișoara sau la alte târguri din țară, plimba-te și notează ce ți-a atras atenția și, de ce nu, spune pe cine ai reținut. Ce produse? Ce oameni?

Toate sunt frumoase și handmade, nu? Atunci nici tu nu te diferențiezi cu absolut nimic. Faci parte din banalitate.

Chiar dacă folosești aceeași tehnică pentru unele produse, pune amprenta emoțională și personalizează produsele tale, ca să fii unic.

Crează-ți singur modelele, nu “fura” de la alții, nu te ține după trenduri. Crează-ți un stil. Fă totul diferit, de la culori la materiale și felul de prezentare.

Trebuie să întorci privirea spre produsele tale, să devii memorabil.

Fă o listă cu principalele tendințe din piață: mov, neambalat, înghesuială de produse, motive florale și tribale, prezentare pe panou și altele. Gândește-te cum să ocolești fiecare din aceste clișee și vei face primul pas în a te distinge din mulțime.

  1. Relaționează.

Acum, că ai atras potențialii clienți, e cazul să-i și faci să cumpere. Acum doar? …Nu……ci și la alt târg tot de la tine, on-line tot de la tine, pe comandă…….. tot de la tine.

Relaționarea asta mai mult strică, dacă nu știi să o faci. Stând de vorbă mai demult cu un producător și vânzător handmade, acesta mi-a spus că relaționează toată ziua cu clienții, răgușește și tot degeaba. De fapt nu relaționa, ci forța vânzarea.

Relaționarea cu clientul e benefică atunci când îi poți aduce un beneficiu real clientului, nu atunci când te bagi în seamă și vrei să îl convingi să cumpere cu orice preț. Clientul va simți întotdeauna interesul tău. E un pic de matematică emoțională și rațională, iar ecuația matematică ar fi cam așa :

dacă I>B => v=0, unde v = vânzarea

B – Beneficiul clientului pentru produsul tău – emoție

I – Interesul tău pentru vânzarea ta – rațional

Nu te comporta precum vânzătoarea de la magazinul din colț, deranjată de prezența clientului, întrebând cu țigara în colțul gurii: “Vă pot ajuta cu ceva?”. Știi că o deranjezi, știi că sunt 10% șanse oricum să cumperi ceva, așa că răspunzi “Nu”, iar vânzătoarea răsuflă ușurată că n-a fost nevoită să-și întrerupă țigara, iar tu ieși din magazin.

Gândește-te că ești prietena clientei care caută un cadou sau consiliera bărbatului dezorientat că în ultima clipă trebuie să cumpere un cadou deosebit, pentru o persoană deosebită, pentru un eveniment deosebit. Nu pune întrebări vagi și din obligație, gen: “Cam ce v-ar plăcea?”.

Explică ce înseamnă handmade, explică de unde ești și câte ore ai investit. Dar nu face din asta o telenovelă, ci doar o notă informativă care să dea valoare produsului.

Clienții tăi cumpără ca să-și satisfacă o nevoie emotională, o plăcere. Fii parte din plăcerea lor. Crează-ți prieteni, nu clienți.

  1. Prezintă-te frumos!

Nu pot să cred că poți face atâtea lucruri frumoase handmade, dar cărțile tale de vizită le-a făcut un elev de clasa a 8-a în PowerPoint, scoase la imprimantă la Xeroxul de la servici și tăiate cu foarfeca tot acolo.

Dacă produsele tale SUNT senzaționale, atunci ȘI TU trebuie să fii senzațional, în toate aspectele tale. Haine, cărți de vizită, locul de vânzare.

Crează o experiență pentru client. Să te țină minte 100 de oameni care să te caute mereu, chiar dacă nu cumpără de fiecare dată, dar te vor recomanda cu siguranță.

De ce trebuie să îți faci cărți de vizită din hârtie? Folosește materialul accesoriilor tale. Vinzi oale de lut? Fă-ți cărți de vizită din lut, cu un magnet. Vinzi cercei? Scrie numărul de telefon, adresa site magazin online, email, pe ambalajul produsului sau pe verso-ul acestuia. Vor fi păstrate.

Da, fă-le cadou. Într-o bună zi, un cadou, din cele 20-30 de cadouri, o să-ți aducă o comandă care să acopere investiția în cadouri. Iar atunci te vei întreba: “De ce n-am împrăștiat eu 1000 de cadouri cu cărți de vizită?”.

  1. On-line!

Locul de vânzare e doar începutul relației tale cu clienții. Când ai o astfel de afacere, chiar dacă este doar un hobby, nu-ți poți permite să nu fii online printr-un magazine online sau prin page Facebook.

Lucrurile tale au povești de spus, tu ai prieteni de adunat în jurul tău. Doar prin simpla page de Facebook nu este rezolvată problema până la capăt, trebuie să fii prezent mereu în mediul online …să răspunzi întrebărilor, să interacționezi cu cei care au preocupări comune și cu cei pasionați de munca ta.

Anumite lucruri poți să le automatizezi pe page-ul de Facebook …dar despre asta vom vorbi într-un material viitor. Dacă vrei să primești informații utile despre promovarea on-line și marketing, lasă adresa ta de emailmai jos.      

Nu uita că pentru orice strategie on-line, mixul e simplu și obligatoriu, dacă vrei să faci o diferență: poze profesioniste, tutoriale, povești de povestit, nu încerca să vinzi, design curat și elegant, consecvență.

Chiar daca ai un profil pe Facebook, nu vei reuși să atragi atenția așa, e recomandabil ca produsele tale să fie pe un page Facebook dedicat doar lor și care să aiba un nume atragător, dacă nu știi cum sa faci asta, te putem ajuta, dacă ne trimiți un email cu datele de contact pe adresa [email protected] sau consultând ghidul nostru din link-ul urmator.

Ghidul pentru a-ți construi page de Facebook pentru mica ta afacere gasești aici :

https://www.craftyshop.ro/feacebook-intre-profil-si-page/

Adresează-te celor interesați de produsele hand-made și de cadouri personalizate, nu include toată populația orașului în care locuiești la potențiali client.

Prezența online poate să fie și printr-un magazine online, nu este necesară o investiție majoră pentru început, există platforme de magazine online dedicate producătorilor handmade.

Cu costuri minime, pe bază de abonament, fără alte comisioane, poți avea magazinul tău online aici:

https://www.craftyshop.ro/vendor-membership/

…iar aici https://www.craftyshop.ro/vendor-register/

poți să-ți deschizi magazinul tău online.

Sper să vă fie de folos acest material și să vă stabiliți o strategie  de dezvoltare în funcție de ceea ce faceți acum. Până la următorul articol, vă doresc succes și spor la muncă!

Același Sorin C.                                                             septembrie 2019

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.